2

Owoce i warzywa. Dlaczego warto je jeść?

Chcesz być szczęśliwy? Jedz warzywa i owoce!

Świeże owoce i warzywa są podstawą każdej zdrowej diety! Liczne badania naukowców potwierdzają, że są one nieocenionym źródłem wielu witamin i składników mineralnych, a w konsekwencji – niezbędne do zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Okazuje się jednak, że produkty te mają także inną, zaskakującą właściwość – mogą zwiększać nasze poczucie szczęścia!

Dlaczego warzywa i owoce są zdrowe?

Aby organizm człowieka mógł prawidłowo funkcjonować, niezbędna jest dobrze zbilansowana dieta, oparta na produktach bogatych w witaminy, sole mineralne i inne składniki odżywcze. Ich naturalnym źródłem są warzywa i owoce, które posiadają wiele cennych właściwości.

Warzywa strączkowe, zwłaszcza fasola, groch, bób i owoce, takie jak maliny, jeżyny i porzeczki, bogate są w błonnik pokarmowy, który m.in. reguluje poziom cukru we krwi oraz pomaga eliminować toksyny z organizmu. W profilaktyce choroby niedokrwiennej serca czy dla zdrowia kości i dziąseł niezbędna jest wit. C, której większe ilości niż w cytrusach znaleźć można w natce pietruszki, czarnej porzeczce oraz papryce. O równowagę kwasowo-zasadową naszego organizmu dbają szczególnie zielone warzywa: brokuły, szparagi, cukinia, szpinak, kapusta, ale także m.in.: buraki, pomidory lub marchew, a z owoców: jabłka, agrest oraz borówki. Niezwykle cenne składniki zawarte w brukselce wpływają na odbudowę DNA w komórkach oraz blokują rozwój komórek nowotworowych. Dynia, cukinia i papryka posiadają barwniki – luteinę i zeaksantynę, które pomagają chronić siatkówkę oka przed szkodliwym wypływem promieniowania słonecznego. Substancje obecne w gruszce wspomagają zdrowie układu krążenia i redukują ryzyko zachorowania na jaskrę, a także poprawiają koncentrację i funkcjonowanie tarczycy.

Zaleca się, aby spożywać warzywa i owoce pięć razy dziennie lub w ilości przynajmniej 400 gramów na dobę, a według Instytutu Żywności i Żywienia po prostu jak najczęściej – tak, aby stanowiły minimum połowę każdego posiłku, przy zachowaniu proporcji ¾ warzyw i ¼ owoców. Jeśli wiemy, jakie właściwości mają konkretne produkty, chętniej i częściej po nie sięgniemy.

Co sprawia, że warzywa i owoce pozytywnie wpływają na nasz nastrój?

Śliwki to owoce szczęścia – mają dużą zawartość tryptofanu, czyli aminokwasu, z którego powstaje w naszym mózgu serotonina nazywana hormonem szczęścia. Marchew z kolei bogata jest w biotynę, której braki mogą powodować zmęczenie i zły nastrój. Zielone, drobne listki roszponki działają uspokajająco – wpływa ona kojąco na system nerwowy, a dodatkowo, oprócz wit. C, bogata jest w żelazo, potrzebne w stanach osłabienia oraz stanowi źródło potasu potrzebnego w fazie napięcia. Spożywanie papryki pobudza natomiast pracę przewodu pokarmowego, zwiększając wydzielanie soków trawiennych, oraz pomaga w zaparciach i wzdęciach. Także jabłka, dzięki dużej zawartości pektyn, regulują perystaltykę jelit, dając uczucie lekkości.

Często w  gabinecie lekarskim pacjent jest zaskoczony, gdy słyszy diagnozę, że jego złe samopoczucie i zmęczenie mogą być wynikiem m.in. nieprawidłowej diety, ubogiej w ważne dla zdrowia, naturalne składniki. A często wystarczy wyeliminować z jadłospisu przetworzone produkty i wprowadzić  nasze polskie warzywa i owoce, które są nieocenionym źródłem bezcennych witamin i składników mineralnych, oraz spożywać je pod każdą postacią – najlepiej surowe, pieczone lub gotowane na parze.

Pamiętajmy też, aby zwracać uwagę na jakość warzyw i owoców i wybierajmy jednak te ekologiczne, niepryskane, nienafaszerowane chemią. Wtedy skorzystamy z ich nieocenionych wartości w 100%

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *